dijous, 14 d’abril del 2011

El segle XXI, una continuació del pensament i actuacions del XX?

Escrit per: Aleix Roig i David Parreño
Tal i com us vam prometre ahir, avui els nostres enquestats de prestigi donaran la seva opinió sobre la primera dècada dels segle XXI i com veuen el futur, tot responent aquest pregunta:

Ja portem una dècada del segle XXI, i sembla que continuen havent-hi els mateixos problemes que al segle XX. Al contrari del que es pensava a principis del segle, el s. XXI és una continuació del s. XX?
Sr. Casalprim:
De l'artista Morera.
«Crec que no, els problemes són diferents. Actualment l'economia té molt més pes que fa cent anys i els interessos econòmics de les grans potències determinen l'estat del món. Els conflictes actuals es decideixen segons interessos econòmics específics».

«Jo diria que el món ha evolucionat molt ràpidament en els darrers deu anys. En sentit positiu, les xarxes socials permeten una democratització del poder a traves d'una informació més a l'abast de tots els nivells socials; però, per altra banda, la crisi de valors que està en la base de la crisi econòmica està fent incrementar les desigualtats socials. Finalment, la biotecnologia esta donant a la humanitat una capacitat tant gran d'incidir en les persones, que si no es desenvolupa paral·lelament una sòlida bioètica que freni els procediments contraris a la seva dignitat, la degradació social pot ser important. Caldrà que les noves generacions reaccionin indignats amb tanta corrupció i utilitarisme i comencin un nou període de regeneració, que no crec que tardi en arribar».

Sr. Isaac:
«Continua, però ha de canviar mentalment, hem de pensar en el decreixement; no es pot ferir el món tant ràpid. Hem d’aprendre i recuperar, respirar amb calma i créixer espiritualment.

El món s’ha fet petit i la gent inquieta, hem de cercar la pau i estimar "lo" proper i llunyà, perquè a la fi tot és semblant a la seva visió profunda».

Sr. Toni Cassany:
«És evident que sí. Em sembla que aquesta pregunta té molta relació amb l'anterior. La societat és el conjunt de persones que la formen. En aquest sentit, la del segle XX, del XXI, del XL o del IV abans de Crist és la mateixa, perquè la mateixa és la naturalesa humana i la "pasta" de la qual estem tots fets.

Ara bé, això no treu que no hàgim de creure que les coses poden canviar i poc a poc van canviant. A mi em sembla que l'home també aprèn coses dels seus errors i que es produeixen canvis cíclics que ens fan evolucionar i progressar, d'alguna manera.

Resumint: en allò essencial la vida humana no canvia. En les condicions de vida, en l'organització de la convivència, en l'avenç tecnològic, etc. tenim unes condicions de vida que són diferents. Però això des d'una òptica occidental, no és pas tan clar a milers de països subdesenvolupats.

Em sembla que ens cal també fer un plantejament ben personal: vols que el món canviï? Canvia tu ara mateix. Fes molt bé aquest Crèdit de Síntesi, ajuda al teu voltant i el món serà millor que la setmana passada, quan encara no t'havies fet aquest propòsit».

Sr. Eudald Vilas:
«Clarament no. Justament perquè a finals de la primera dècada hi ha hagut una crisi multidireccional (és crisi financera en origen, però també ha estat una crisi de sobreproducció pròpia del sistema capitalista i superada pels motors econòmics, i cal afegir-hi una crisi energètica que a grans trets encara hem d'afrontar) que ha trastocat estructures del sistema, i aquest no tornarà a ser el mateix. A més, els nous actors a nivell econòmic i polític mundials (Xina mateix, Índia, Brasil, i el nacionalisme rus) encara han de posar en marxa els seus propis sistemes d'actuació, que no sé quines seran, però que seran diferents, i incidiran en el comportament global del primer quart del segle XXI i lògicament seran causa dels esdeveniments (que no sé quins seran) que s'hauran de produir».

Sr. Eladi Fernández:
«L'avui no és molt diferent de l'ahir, però pot ser-ho, si aprenem del passat. Per tant el futur és una oportunitat. Sempre hi haurà els mateixos problemes, doncs són els problemes de la condició humana, són problemes humans. Però els homes també poden canviar i millorar. Potser, en males èpoques, és on s'ha mostrat la grandesa d'alguns personatges que han estat a l'alçada de l'home, com Thomas More, Luther King, ... esperem que no sempre siguin tan difícils de trobar». 

Sr. Jean-Paul Muteba:
«Compte amb la roda de Nietzsche! Si es mata a Déu, ja no hi ha límits: tot s'iguala. Els segles són comparables però mai semblants. Negar una fi a les coses és de lluny molt més perillós que admetre-ho. Tot té un fi, en el sentit de finalitat i de terminació. Quan una cosa s'acaba, arriba a la seva fi, al per què va ser creat, inventat, realitzat, escrit. La realitat al Planeta Terra, com a mínimdemostra que no existeix sobre el sol una cosa, una persona, un sistema que no s'acaba: tot té un fi».

Material sobre Martin Luther King

Aquesta tarda tots els set grups de la classe ha presentat a algun dels personatges que, al llarg del segle XX, van defensar activament i per vies pacífiques el compliment dels drets humans arreu del món. Nosaltres hem presentat a Martin Luther King, Jr. Per això pengem el material —presentació i guió— per a que estigui a l'abast de tothom:

Sophie Scholl

Escrit per: Guillem Pastells

Hans Scholl, Sophie Scholl i Christoph Probst; tots ells executats.
© AKG Images
Sophie Scholl pertany a un grup resistent pacífic antinazi i és acusada per escampar uns pamflets a una universitat. Ella criticava a Hitler i l'estratègia que seguia Alemanya i el 22 de febrer de 1943 va ser executada.

Sophie va defensar en tot moment la seva ideologia; fins i tot davant de la Gestapo o del jutge, sense por de ser executada.

"Sophie Scholl - Els últims dies" (títol original en alemany, Sophie Scholl - Die letzte Tage) és una pel·lícula alemanya de l'any 2005, del director Marc Rothermund i l'escriptor Fred Breinersdorfer. La pel·lícula és sobre els últims dies de Sophie Scholl, membre de 21 anys del grup de resistència no violenta antinazi La Rosa Blanca, part del moviment de resistència alemanya. Ella va ser trobada culpable per alta traïció per la "Cort del Poble" i executada el mateix dia, 22 de febrer de 1943.

El Mur de Berlín

Aquest vídeo, muntat per l'IES Sentmenat, narra el perquè del Mur de Berlín amb la cançó "The Wall" de Pink Floyd:


La causa d'aquest títol no és pròpiament pel mur de Berlín sinó que veu que durant la Segona Guerra Mundial, a l'escola intenten modelar els alumnes per a convertir-los en el que ells creuen que cal que siguin. Per això mateix es refugia en el món que ell mateix crea, ple de fantasia, en el qual aixeca un mur al seu voltant per aïllar-se del món que l'envolta. Cada mala experiència que s'esdevé en la seva vida no és sinó un altre maó en el mur. Després d'anar omplint buits en el mur amb maons i més maons, Pink atura la construcció del seu mur personal, convertint-se en una estrella del rock i casant-se.

L'exili de 71.000 catalans camí de la vida

Escrit per: Guillem Pastells

El doctor Gaig és professor universitari i arxiver de la localitat de Santa Cristina d'Aro (Girona). És estudiós de Josep Irla.

Josep Irla i Bosch va néixer a Sant Feliu de Guíxols (1876-1958). De jove estudià a l'Escola d'Arts i Oficis, no seguí cap estudi superior i va ser partint del seu esforç, treball i voluntat que s'anà fent una autoeducació profundament assimilada. A poc a poc Josep Irla s'anà obrint camí en el món dels negocis i de la política, i obrí una petita fàbrica de taps de suro que el convertí en un industrial important de la comarca. Entorn de Josep Irla, pare i fill, s'anà estructurant el Centre Republicà Federal Català, seguidor molt fidel de l'ideari de Francesc Pi i Margall.
El doctor Gaig ens ha narrat el flux migratori que produí la Guerra Civil

Va ser president de la Generalitat en època d’exili. Va haver d’exiliar-se a França.

Josep Irla
© Generalitat de Catalunya
Pere Pujol es va exiliar quan tenia 30 anys. Abans havia treballat com a camioner. El dia 8 de febrer de 1838 estava trepitjant la frontera entre Catalunya i França a causa de la Guerra Civil. Però no estava sol. Josep Irla també es va veure en la mateixa situació però mai no es van arribar a conèixer.

Irla passava per un poblet, juntament amb 250.000 persones més que, com ell, viatjaven a França per trobar refugi. En canvi, Pere Pujol va passar per una altra zona fronterera. Aquesta situació en què es van trobar, com tanta altra gent, és un de les conseqüències de la Guerra Civil. L’exili té a veure amb la política entorn els drets humans, amb una causa-efecte: opressió-fugida-repressió de la llibertat d’expressió.

Els exiliats corrien el risc que els portessin a un camp de concentració o que els afusellessin. El refugi que se suposava que trobarien a França era força allunyat de la realitat en coincidir amb una altra situació bèl·lica de, fins i tot, majors dimensions.

Cal recordar que milers de persones que es van exiliar per culpa de la guerra a Espanya, i que cercaven refugi al país veí, no van trobar sinó més hostilitat i van passar de ser refugiats republicans a presos en camps de concentració nazis a França i fins i tot, si calia, acabaven en camps d’extermini. Van viure i van veure l’horror a primera línia. Hi havia 71.000 catalans exiliats catalans que representaven el 2,5% de la població. Estaven entre els 3 i els 75 anys gairebé tots eren homes, aproximadament un 40% del total. No eren republicans; eren els que havien protagonitzat la revolució. Entre ells es barrejaven soldats i civils. Els punts per on més freqüentment travessaven la frontera eren:
  • La costa de l’Alt Empordà passant per Portbou
  • Des de l’Alt Empordà travessant els colls dels Pirineus de l’est.
  • El Pertús com a pas de la Jonquera
  • A l'Empordà zona oest
  • Des de la Garrotxa direcció Ripollès
  • Ripollès central - coll d’Ares
  • la Cerdanya


Els que van tenir més mala sort van acabar a camps de concentració nazis, camps de càstig com, per exemple, Pere Pujol.

Pau Casals
© Patronat Municipal de Turisme d'El Vendrell
Dones i criatures van ser separats i van ser distribuïts arreu de França. Evidentment, tothom volia fugir d’allà.

Des de el 1932 fins avui dia les institucions catalanes sempre han tingut un president elegit de forma democràtica. Els exiliats llavors esdevenen immigrants.

Josep Irla mor a l’exili. Pere Pujol resisteix, torna i decideix ser regidor del seu ajuntament.

Per altra banda, el músic Pau Casals, fou l’il·lustre tercer exiliat.

Tota aquesta situació l’any 1939, entre els que s’exiliaven bé perquè eren demòcrates, bé perquè eren revolucionaris, va finalitzar juntament amb la fi de l’horror que suposa qualsevol guerra.

Si us ha encuriosit el personatge, us recomanem vivament que us llegiu el llibre "Josep Irla, la tenacitat d'un compromís" de Josep Maymí; o l'itinerari cultural en línia "Exili d'un anarquista", que explica el camí d'un militant de la CNT fins que arriba a Àustria. Al nostre perfil de Flickr podeu trobar un àlbum amb un recull de les fotografies d'aquesta conferència.

 
  • Visites